پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 اسفند 1400 - 14:12
روایت رسانه‌های آمریکایی از رویکرد این کشور در ادامه مذاکرات چیست؟

از سرگیری مذاکرات با عقب نشینی آمریکا

دولت بایدن در تلاش است تا از جنگ روسیه و اوکراین به عنوان پوششی برای توافق هسته‌ای جدید با ایران استفاده کند....
کد خبر : 11403

پایگاه رهنما:

روز گذشته اخباری مبنی بر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین مخابره شد. درهمین راستا فاکس نیوز گزارش داد «دولت بایدن در تلاش است تا از جنگ روسیه و اوکراین به عنوان پوششی برای توافق هسته‌ای جدید با ایران استفاده کند.»
آمریکا به امتیاز دادن به ایران رضایت داده است؟
این رسانه وفادار به دولت آمریکا نوشته است که بایدن به این نتیجه رسیده است که ایران به‌اندازه کافی تنبیه‌شده (!) و بهترین مسیر پیش روی جهان، امتیاز دادن است. اما بخش تعجب‌آور این گزارش مبنی بر این است که بایدن معتقد است دیگر نیازی به تحریم ۱۱۲ مسئول ایرانی ازجمله رهبر انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیست.
با دیدن این بخش از گزارش فاکس نیوز این سؤال ایجاد می‌شود که آیا آمریکا پس‌ازآنکه وقفه‌ای در مذاکرات افتاد و شرایط خود و جهان را سنجید، متوجه شد که آن‌ها بیشتر از ایران به توافق نیاز دارند؟ چه اتفاقی افتاده است که آمریکا، کشوری که تا چند روز قبل در برابر امتیاز دادن به ایران مقاومت می‌کرد و روسیه و ایران را دلیل توقف مذاکرات می‌نامید اکنون موضعش را تغییر داده است؟
با بررسی گزارشات سایت‌های انگلیسی‌زبان مشخص می‌شود که بایدن اکنون در موضع ضعف قرارگرفته است و بعد از توقف مذاکرات هسته‌ای در وین جایگاه خود را متزلزل دیده است. همان‌طور که کارشناسان بین‌الملل معتقد هستند جنگ روسیه و اوکراین بیش ازآنچه به نظر می‌رسد بر مباحث مطروحه در وین تاثیرگذاشته است.
اما فاکس نیوز در ادامه گزارش خود چه می‌گوید؟ این رسانه همچنین تشریح کرده است بایدن به این نتیجه رسیده است که دیگر نیازی به تحریم مؤسسات مالی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران، تروریسم جهانی و سرکوب را در داخل تأمین می‌کنند، نیست! به ادبیات این رسانه دقت کنید.
آمریکا همچنین بیان کرده است که دیگر نیازی به محدودیت برای صادرات نفت یا پتروشیمی ایران نیست. اما آیا تضمینی برای ادامه این رفع محدودیت و تحریم در دولت بعد از بایدن وجود دارد؟ این سؤالی است که آمریکا هر بار از پاسخ به آن طفره می‌رود.
فاکس نیوز در ادامه تأکید کرده است که درازای این امتیازات که بایدن می‌خواهد به ایران بدهد، چیزی از ایران خواسته نخواهد شد و این مسئله شامل مباحث منطقه و بالستیک نیز می‌شود.
در عوض، ایران در شرف دستیابی به منابع بلوکه‌شده خویش به‌صورت پول نقد است. به ادعای این رسانه وفادار به دولت آمریکا، امتیازات آمریکا، اقتصاد ایران را حدوداً با ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی و بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی سالانه پر خواهد کرد.
جو بایدن؛ امتیاز دادن به ایران را پیروزی می‌داند و فاکس نیوز آن را فاجعه!
هرچند فاکس نیوز نوشته است که جو بایدن این را یک پیروزی می‌خواند، اما در ادامه تأکید می‌کند که جالب است که این موارد فاجعه‌آمیزترین بخش این داستان نیست. در ادامه این گزارش آمده است که چه چیزی شنیع‌تر، تحقیرآمیزتر از این‌که ایران بی‌بند و غل و زنجیر، با سلاح‌های هسته‌ای که هدفش «شیطان بزرگ» است، دنیا را رها کند؟ چنین میان تیتری در گزارش فاکس نیوز نشان‌دهنده درپوش بودن این رسانه برای اقدامات غیرقانونی و خصمانه آمریکا و اروپاست. اما چطور؟ دقیقاً درحالی‌که مذاکرات هسته‌ای در وین درحال انجام است و مجلس شورای اسلامی ایران نیز با در دست داشتن مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تمام تحریم‌ها، قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خود را افزایش داده است، درحالی‌که طبق این مصوبه چندین ماه به‌طرف غربی برای جبران بدعهدی‌هایشان زمان داده شد و درحالی‌که گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سایت‌های مختلف کشور موجود است و صلح‌آمیز بودن اقدامات ایران را تایید می‌کند، رسانه‌های غربی مانند فاکس نیوز در ابتدا علت طولانی شدن مذاکرات را ایران می‌نامند، خواسته‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را حداکثری می‌خوانند و مدام القا می‌کنند که اگر مباحث وین به بن‌بست رسید تقصیر ایران است و اگر هم نقش ایران کمرنگ بود تقصیر روسیه یا چین است و پس‌ازآن آماده می‌نشینند تا اگر آمریکا یا اروپا حاضر به پذیرش برخی از خواسته‌های ایران شد به اذهان عمومی دنیا تلقین کنند که این اقدامات ناشی از لطف آن‌ها بوده و حتی حقارت آمیز است.
فاکس نیوز حتی در ادامه بدون اشاره به نقش ناتو در جنگ اوکراین نوشته است که شریک آمریکا در میز مذاکره روسیه است. درحالی‌که ولادیمیر پوتین به ارتش روسیه دستور می‌دهد تا به اوکراین حمله کند و شهروندان و استقلال آن را نابود کند، نمایندگان منتخب او در کنار مذاکره‌کنندگان آمریکایی می‌نشینند و در مورد «ایران هسته‌ای، قسمت دوم» به توافق می‌رسند.
باری! باید درگذر روز‌های آتی دید که آیا ادعای این رسانه وفادار به دولت آمریکا در مورد موافقت بایدن برای امتیاز به ایران درست است یا خیر. هرچند اگر هم صحیح باشد بازهم خواسته‌های اصلی ایران اعم از لغو تمام تحریم‌ها و تضمین و راستی آزمایی همچنان باقی است.
منبع روزنامه:رسالت

ارسال نظرات